A 37. sz. főút fejlesztésének egyik elemeként körforgalmú csomóponttá épül át a 37. sz. és 38. sz. főutak csatlakozása Tarcal közelében. Az építés helyszínén Koncz Zsófia, a térség országgyűlési képviselője és Bogdán Béla, a NIF Zrt. irodavezetője tartott sajtótájékoztatót.

Az elmúlt évek során megnövekedett a 37. és 38. sz. főutak forgalma, amelynek hatására a csomópontban emelkedett a baleseti kockázat valószínűsége. A most megépülő egysávos, négyágú körforgalommal biztonságosabbá válik a közlekedés, jelentősen csökken a balesetveszélyes helyzetek kialakulásának veszélye.

Koncz Zsófia, a térség országgyűlési képviselője és Bogdán Béla, a NIF Zrt. projektiroda-vezetője

A márciusi lőszermentesítési és fakivágási munkálatokat követően a 37. sz. főút déli oldalán megtörtént a fél útpálya aszfalt burkolatának eltávolítása és a bazaltbeton burkolatalap bontása, valamint a 38. sz. főút keleti oldalán szintén elvégezték az aszfaltburkolat marását. A kivitelező jelenleg a hírközlő optikai kábel kiváltását, védelembe helyezését, a 37. sz. főút szelvényezés szerinti jobb oldalán kialakítandó vegyes forgalmú út alatt pedig a humusz leszedését és a töltésépítési munkákat végzi.

A körforgalomból Szerencs, Tarcal, Sátoraljaújhely, illetve a Sárga Borház irányába lehet majd kihajtani. A munkálatok során a 37. sz. főút teljes pályaszerkezetét kicserélik Szerencs irányába 230, Sátoraljaújhely irányába 160, illetve a 38. sz. főúton Tarcal irányába 115 méter hosszan, a Sárga Borház felé vezető úton pedig 80 méter hosszan. A 37. sz. főút mentén új építésű vegyes rendeltetésű út épül 300 méteren, amely a kerékpáros és a mezőgazdasági forgalmat fogja távlatban lehetővé tenni a 3614 j. Mezőzomborra vezető út és a 38. sz. főút között.

Átereszek elhelyezése a főutak alatt

A körforgalom mentén „okos” közvilágítás épül, amely mozgásérzékelővel lesz ellátva, így az csak az elhaladó jármű érzékelése esetén vált teljes üzemmódra, biztosítva az energiatakarékos működést.

A projekt keretében újjáépítik a tengelysúlymérő állomást, amelyet kiemelt szegéllyel ellátott sziget választ majd el a főút pályaszerkezetétől.

Az építés ideje alatt ideiglenes forgalomterelést vezettek be. A 37. sz. és a 38. sz. főúton jelzőlámpával irányított, félpályás forgalomszabályozás segíti a munkaterületen való biztonságos áthaladást.

Koncz Zsófia, a térség országgyűlési képviselője elmondta: Jó érzés napról-napra azt látni, hogy az álom valósággá válik! A tarcali elágazásnál helyet kapó, új körforgalom kivitelezési munkái már javában zajlanak, a most megépülő körforgalommal pedig biztonságosabbá válik a közlekedés. Tervben van, hogy ez a körforgalom ne csak közlekedésbiztonság szempontjából bírjon funkcióval, hanem egyben tükrözze Tokaj-Hegyalja jellegzetességét is. Tisztában vagyok azzal, hogy az építés időszaka nagy rugalmasságot és együttműködést is kíván a környékén élőktől, hiszen mint tapasztalhatjuk, a kivitelezés forgalomlassítással, forgalomtereléssel – és ezzel együtt megnövekedett utazási idővel is jár. Azonban jó hír, hogy a körforgalom várhatóan a szüreti időszakra elkészül, ezzel is megkönnyítve az itt élők munkáját.

Bogdán Béla, a NIF Zrt. irodavezetője hozzátette: „A projekt legnagyobb kihívást jelentő része, hogy az építési munkát a főutak forgalmának biztosítása és állandó fenntartása mellett kell végezni. A körforgalom építése a meglévő csomópont pályaszerkezetének teljes elbontásával jár. Ahhoz, hogy az új csomópont megvalósítható legyen, három részre kellett osztani a munkaterületet az elvégzendő építési munkákhoz igazodva, ezért alapvetően három, időben egymást követő ideiglenes forgalomkorlátozási fázisban kell fenntartani a forgalom munkaterületen való átvezetését a körforgalom őszi forgalomba helyezéséig.

A projektek a Kiemelt Társadalmi Igényeken alapuló közútfejlesztési (TIK) program keretében, hazai forrásból valósulnak meg. A kivitelezést a He-Do Építő Zrt. végzi nettó 742 millió forint értékben.