Hamarosan elindulhat a konkrét munkálata a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. beruházásában készülő útfejlesztésnek a 37-es főúton.
Ezt a négysávosítás kiindulópontjánál, a Gesztely és Hernádkak közötti körforgalomnál ismertette Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Koncz Zsófia, a terület országgyűlési képviselője és Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese.
Mint beszámoltunk már róla, a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében megvalósuló beruházás kezdete a jelenlegi négysávos út vége, vagyis a Gesztely és Hernádkak település közötti körforgalmi csomópont, amelyet turbó körforgalommá építenek át. A fejlesztés vége eléri Szerencs belterületi szakaszát.
A Gesztely-Hernádkak csomópont és a Bekecs, Béke úti csomópont között a szélesítés jobb oldalra történik, míg onnan a szerencsi csomópontig a két oldalra valósul meg. A középső elválasztást szinte a teljes hosszban egyoldali szalagkorlát biztosítja majd, de az elején egy hét kilométeres szakaszon az úgynevezett Bluesystem közúti visszatartó rendszer (sodrony korlát) lesz beépítve, amely ilyen hosszban Magyarországon eddig még nem épült.
A szakaszon négy körforgalom épül. Ebből egy a már említett turbókörforgalom az elején. Illetve három egysávos körforgalom az újharangodi, a Taktaharkány-Legyesbénye és a bekecsi csomópontban.
Mosóczi László elmondta, még a tavaly elhunyt Koncz Ferenc országgyűlési képviselő kezdeményezte a kapacitásbővítést a főút kapcsán, amely nemcsak az itt élőknek, hanem a vállalkozásfejlesztés és a turizmus szempontjából is fontos beruházás. Kiemelt szakpolitikai célként nevezte meg, hogy az országban minden településről fél órán belül el lehessen érni egy gyorsforgalmi utat. Hozzátette: 2025-re ez tíz emberből kilencre lesz igaz már ez a vállalás.
Hangsúlyozta, hogy a 37-es főút négynyomúsítása, az M30-as autópálya megépültével együtt bekapcsolja Szerencset és Hegyalját a magas színvonalú közúthálózatba. Nagy segítség lesz abban, hogy vonzóbb legyen a térség a turisták számára, de a beruházóknak is sokat jelenthet.
Koncz Zsófia kijelentette, a Szerencs és környékiek több évtizedes álma válik valóra a beruházással. A négysávosítás nemcsak a biztonság szempontjából fontos, hanem a munkahelyteremtés és a turizmus miatt is.
Szólt arról is, hogy a magyar kormány 150 milliárd forintot fordít Hegyalja turisztikai fejlesztésére, ehhez kapcsolódik a közútfejlesztés is, ami biztonságosabbá és gyorsabbá teszi a közlekedést a térségben. Külön is megemlítette az útfejlesztéshez kapcsolódó körforgalom-építést a tarcali kereszteződésben, amely kerékpárút-átvezetést is tartalmaz. Ez azért is érdekes, mert Szerencsről már megépült Mádig a kerékpárút, a tervek szerint pedig a Kopasz-hegy körül is kerékpárút épülhet hamarosan.
Nyul Zoltán a beruházás kapcsán elmondta, a 37-es főút Gesztely és Szerencs közötti 19 kilométeres szakaszát kétszer két sávosra bővítik. Építenek négy új körforgalmú csomópontot, emellett külön projekt keretében körforgalmú csomópont és tengelysúlymérő állomás is épül a 37. és 38. sz. főutak csatlakozásában. A tengelysúlymérő azért is fontos része a főútnak, mert a minőségi üzemeltetéshez feltétel a járművek súlyának mérése, hogy megvédhessék a létrehozott fejlesztést, tette hozzá.
Mint elhangzott, május 8-ig még tartanak a régészeti feltárások, és ezután indulhat el a konkrét kivitelezési munka.