Július közepén kezdődik a 37-es számú főút Gesztely és Szerencs közötti szakaszának négysávossá bővítése. A tizenkilenc kilométernyi szakasz fejlesztését a Duna Aszfalt Zrt. végzi nettó huszonegy milliárd forintból, a beruházás költségeit a Kiemelt Társadalmi Igényeken alapuló közútfejlesztési (TIK) program keretében, hazai forrásból finanszírozzák.

A fák és cserjék kivágása a tél folyamán megtörtént, június közepére pedig a régészeti feltárásokat is befejezték a szakemberek, így hamarosan elkezdődhet a 37-es számú főút kétszer két sávjának kiépítése. A gesztelyi körforgalomnál tartott, a beruházást kezdetét jelentő sajtónyilvános alapkőletételen elhangzott: a munkálatok előkészületeit már 2013-ban elkezdték, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) 2019-ben bízta meg a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-ét a feladat végrehajtásával.
Az óriási jelentőségű fejlesztés részeként a jelenlegi kétszer egy sáv helyett már kétszer két sávon haladhat a forgalom Miskolctól egészen Szerencsig. Ez amellett, hogy csökkenti a közlekedési veszélyforrásokat és baleseteket összhangban van a kormányzat azon intézkedésével, hogy az ország minden településéről fél órán belül elérhető legyen egy gyorsforgalmi vagy legalább egy négysávos út.
– Ez a fejlesztés hozzájárul ahhoz, hogy Szerencset is bekapcsoljuk a magas színvonalú közúthálózatba és a város vonzóbbá válhat a munkahelyteremtő beruházások számára is -mondta el az alapkőletételen Tóth Péter az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára. Hozzátette, a beruházás 2023 tavaszára fog elkészülni, ami nagyban hozzájárul ehhez a célkitűzéshez.
– Az, hogy minden településről fél órán belül elérhető legyen egy gyorsforgalmi- vagy egy négysávos út öt évvel ezelőtt még a települések felénél és a lakosok háromnegyedénél érvényesült. 2025-re már a települések háromnegyedére és tízből kilenc emberre igaz lesz ez – tette hozzá a helyettes államtitkár.

Azt, hogy a 37-es számú főút Szerencsig négysávossá váljon, még a tavaly elhunyt Koncz Ferenc országgyűlési képviselő munkásságának köszönhető. Az édesapja nyomdokaiba lépő Koncz Zsófia azt mondta, húsz éves álom válik valóra azzal, hogy elkezdődik a beruházás, amin az elkövetkezendő száz év szempontjából is jelentős.
– Bízunk abban, hogy nemcsak számunkra, hanem sokaknak másoknak is kincs ez a térség. Ha pedig erre alapozzuk a turizmust, akkor nem lehet kérdés az, hogy az infrastruktúra adott legyen és könnyen, gyorsan eljussanak a vendégek Tokaj-Hegyaljára vagy a Hernád-mentére – hangsúlyozta az országgyűlési képviselő.

Gesztely, 2021. június 30.
Balról jobbra: Pántya József, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztõ (NIF) Zrt. útfejlesztési igazgatója, Alakszai Zoltán, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatalt vezetõ kormánymegbízott, Koncz Zsófia, Tiszaújváros és térsége fideszes országgyûlési képviselõje, Tóth Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedésért felelõs helyettes államtitkára és Puskás Béla, a Duna Aszfalt Zrt. Kelet-Magyarországi területi igazgatója elhelyezi az idõkapszulát a 37-es számú fõút Gesztely-Szerencs közötti szakaszának 2×2 sávossá bõvítése alapkõletételén Gesztely határában 2021. június 30-án. A projekt a Kiemelt Társadalmi Igényeken alapuló közútfejlesztési (TIK) program keretében, hazai forrásból valósul meg, a kivitelezést a Duna Aszfalt Zrt. végzi nettó 21 milliárd forintért.
MTI/Vajda János

A tizenkilenc kilométeres szakaszon a meglévő gesztelyi-hernádkaki csomópontból turbókörforgalmat alakítanak ki és további három helyen (Legyesbénye-Taktaharkány valamint Újharangod és Bekecs) is körforgalmat építenek. Ezekben pedig a közúton még nem, vagy csak elenyésző helyen használt okosvilágítást építenek ki, ami azt jelenti, hogy a fények csak akkor kapcsolnak fel, ha a járművek behajtanak a csomópontba, így pedig komoly energiamegtakarítás érhető el. Komolyabb havazás az elmúlt években nem volt jellemző a térségre, ám a beruházás során erre is felkészülnek.
– A 37-es főútnak ezen szakasza hó-átfúvással terhelt szakasz, ennek megakadályozására a projekt részeként mintegy harminchat hektárnyi hófogó erdősávot és tizenkét hektáron hófogó cserjesávot telepítünk. Ezt egészíti ki az a hét kilométeres, Magyarországon még nem feltétlen alkalmazott, de az északi országokban rendszeresített sodronyköteles védelmi rendszer, ami a szalagkorlát helyett nagyon előnyös védelmi megoldást nyújt hó-átfúvás esetén -emelte ki Pántya József a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója, aki arról is beszélt, hogy az országban először itt, az újharangodi részen próbálják ki fél kilométer hosszan azt, hogy egy acélhálót építenek be az aszfalt pályaszerkezetek közé, amitől jobban ellenáll az út a nyomvájúsodásnak.

Az útfejlesztési igazgató hozzátette, a négysávosítás részeként először az útszakasz jobb pályája épül meg, amit a baloldali rész kiszélesítése követ. Emiatt nem kell majd jelentős forgalomkorlátozásra számítani a közlekedőknek az építkezés során. Figyelni fognak arra is, hogy a csomópontoknál is, ha sebességkorlátozásokkal, de folyamatosan haladhasson a forgalom, jelzőlámpás forgalomkorlátozást csak a legvégső esetben vezetnek be.