Ne dőljön be a hamis üzeneteknek, illetve e-maileknek! Fogadja meg a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság adatvédelemhez kapcsolódó prevenciós tanácsait.
A csalók közös ismérve, hogy megtévesztéseik tárháza kifogyhatatlan, ötleteik minden elképzelést felülmúlnak, és olyan helyeken is megjelennek, ahol korábban nem is számítottunk rájuk.
A témával a Hernádvölgyi Panoráma februári adásában is foglalkoztunk.
Az adathalászat során általában e-mail, SMS vagy közösségi média hálózaton keresztül küldött üzenet formájában – de akár telefonon keresztül – igyekeznek adatokat kicsalni az áldozattól. Ezek lehetnek személyes (TAJ kártyaszám, adószám, személyi szám) vagy pénzügyi adatok (bankkártyaszám, jelszó, banki adatok, PIN és PUK kódok).
Hogyan ismerhető fel egy adathalász próbálkozás?
Ha a kapott e-mail tele van nyelvtani hibával, illetve magyartalan, akkor ezek csalásra utaló jelek lehetnek. Ha egy ismeretlen személytől e-mailt vagy azonnali üzenetet kap, ami egy weboldalra irányítja el, ahol be kell jelentkeznie, akkor legyen óvatos!
Ha a levélben használt megszólítás általános, nem szerepel benne a címzett neve, csupán az, hogy: Úr/Hölgy vagy Cím/Címzett.
Ha a feladó e-mail címe különféle érdekes karaktereket tartalmaz, vagy épp egy szolgáltatóhoz nagyon hasonló (akár csak egy betűvel eltérő) előtagot tartalmaz, ha nem egyértelműen beazonosítható a feladó, akkor legyen nagyon elővigyázatos!
Legyen kellően óvatos, ha az üzenetben kérik, hogy a megadott linken frissítse jelszavát!
Az álloldalak sokszor kinézetükben, szerkezetükben nagyon hasonlítanak az eredeti oldalhoz, más esetben azonban csak az adott cég arculati elemeit (színek, logók) alkalmazzák egyszerűsített formában.
Hogyan előzhetjük meg?
Mindig ellenőrizze a feladó e-mail címét! (az utolsó betűig). Ha banki (vagy épp annak tűnő) oldalra irányítja az e-mail, akkor inkább lépjen ki az üzenetből és jelentkezzen be külön oldalon! Ha gyanúsnak találja a küldeményt, ne nyissa meg az e-mailt, és ne kattintson semmilyen hivatkozásra! Hívja fel a bankját vagy pénzügyi intézetét!
Felhasználónevet és jelszót csak tanúsítvánnyal rendelkező (https előtagú) oldalon adjon meg!
Bankkártya adatait (bankkártyaszám, lejárati dátum, CVV/CVC2 kód) csak olyan weboldalakon adja meg, amelyeket ismer és megbízhatónak tart! E-mail üzenetben vagy bármilyen felugró felhívás során soha ne adja meg ezeket!
Ha mégis megtörtént a baj, akkor haladéktalanul változtassa meg jelszavát, értesítse az esetről az érintett bankot, illetve szervezetet! Amennyiben károsulttá vált, tegyen feljelentést, vagy hívja a 112 segélyhívó számot!