Lakossági tájékoztatót jelentett meg a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a 37-es számú főút Gesztely és Szerencs közötti négysávosításával kapcsolatban.

Mint írják a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében megvalósuló beruházás kezdete a jelenlegi négysávos út vége, vagyis a Gesztely és Hernádkak település közötti körforgalmi csomópont, amelyet turbó körforgalommá építenek át. A fejlesztés vége eléri Szerencs belterületi szakaszát – ezen a szakaszon kiemelt szegélyekkel határolt elválasztó szigettel csatlakozik majd a meglévő körforgalmi csomópont elválasztó szigetéhez.

A Gesztely-Hernádkak csomópont és a Bekecs, Béke úti csomópont között a szélesítés jobb oldalra történik, míg onnan a szerencsi csomópontig a két oldalra valósul meg. A középső elválasztást szinte a teljes hosszban egyoldali szalagkorlát biztosítja majd, de az elején egy hét kilométeres szakaszon az úgynevezett Bluesystem közúti visszatartó rendszer (sodrony korlát) lesz beépítve, amely ilyen hosszban Magyarországon eddig még nem épült.

A szakaszon négy körforgalom épül. Ebből egy a már említett turbókörforgalom az elején. Illetve három egysávos körforgalom az újharangodi, a Taktaharkány-Legyesbénye és a bekecsi csomópontban.

A kivitelezés során a meglévő közműveket kiváltják és védelembe helyezik, a közvilágítás a meglévő körforgalomban megújul, az új körforgalmakban pedig kiépül. A kivitelezés során több földútcsatlakozás megszűnik, de minden ingatlan megközelíthető marad, a buszmegállókat pedig átépítik.

Az ütemezés kapcsán azt írják: 2021 februárjában és márciusában lőszermentesítési és fakivágási munkálatokat végeznek, március és áprilisban régészeti feltárásokat, májusban pedig a tervek szerint megkezdődnek az útépítési és hídépítési munkák a jobb pályán. A kivitelezés kezdési időpontját nagyban befolyásolhatja a közmű kiváltások folyamata. A csomópontok és hidak átépítéséhez – ha a közművek és a területek lehetővé teszik – terelőutakat építenek. Ha ez nem lehetséges, akkor lámpás forgalomirányításra kell majd számítani.

Az elképzelések szerint idén teljes egészében megépülhet a jobb pályán a kötőrétekig az útszakasz, így 2022 tavaszán a forgalmat átterelhetik majd erre és megkezdődhet a bal pálya szélesítése, az elválasztó sáv építése. 2022 novemberére a teljes szakaszon befejeződhet a kopóréteg építése és a végleges forgalmi rendet is kialakíthatják. A műszaki átadás-átvételi eljárást követően 2023-ban forgalomba helyezhetik az útszakaszt.