Még 2018. januárjában kezdődött az ÉSZAKERDŐ Zrt. által üzemeltetett Lillafüredi Állami Erdei Vasút nagyfelújítása, Magyarország Kormányának támogatásából.
Az előkészítő munkákon (számos közbeszerzési eljárás lefolytatásán, tervezésen, engedélyezésen) túl javában zajlik, és rövidesen befejeződik a járműpark 6 mozdonyának, valamint 26 kocsijának korszerűsítése, felújítása, illetve építése. Ezeken túl a magasépítési beruházások keretében jól halad az állomási felvételi épületek és az üzemi kiszolgáló létesítmények teljes körű felújítása is.
Az idei év fordulópontot jelent a projektben, mivel a legnagyobb feladat, a vasúti pálya újjáépítése várhatóan tavasszal szintén megkezdődik. Csaknem tizennégy kilométeren, Miskolc-Dorottya utca és Garadna állomások között a régi felépítmény elbontása után teljesen új vasúti pályát építenek, megújítják a biztosítóberendezéseket, a nagyműtárgyakat, az állomási peronokat és korszerűsítik a vízelvezetést is. Ilyen jellegű felújításra száz éve nem volt lehetőség, jelentősége a vasút építéséhez mérhető.
Az ÉSZAKERDŐ Zrt. olyan feladatokat is most kíván elvégezni, amelyekre máskor, a vasút folyamatos üzeme mellett biztonsággal nem nyílna lehetőség. Az erdei vasút üzemeltetése és a vonatokon utazók biztonsága érdekében a teljes vonal mentén, de kiemelten Felsőhámor fölött, valamint a Hámori-tó partján megvizsgálják a fákat, és ahol szükséges, eltávolítják a balesetveszélyes, idős törzseket.
Erre a vasút felújítása a legjobb alkalom, mert ezeket a területeket egyébként nem, vagy csak nagy nehézségek árán lehet megközelíteni, viszont a régi, illetve a felbontott pályán különösebb károkozás nélkül elvégezhető a munka. A ledöntött törzsekből néhány darabot holtfaként a helyszínen hagynak, biztosítva az ehhez kötődő élővilág életfeltételeinek megőrzését, folytonosságát. A szélsőséges időjárási viszonyok között nagyon gyakran kell a vasúti pályára, a műtárgyakra, valamint a tóparti sétányra dőlt fákat eltávolítani. A biztonságos vonatközlekedés feltételeinek megteremtését és a tóparti sétányon kirándulók védelmét a Társaság kiemelt feladatának tartja.
A pályafelújítás várhatóan 2022. nyaráig tart, ami az erdei vasút üzemében szükségszerű korlátozásokkal jár majd. A helybeliek, valamint a Miskolcra és Lillafüredre érkezők a tervek szerint azonban nem maradnak kisvasút nélkül, mivel a Társaság célja a szakaszos üzem biztosítása – tájékoztatott Zay Adorján, az ÉSZAKERDŐ Zrt. vezérigazgatója.